En zo gewoon is goed geluid niet. Geluid bij een film of video is véél meer dan alleen kunnen verstaan wat iemand zegt. Natuurlijk begint het met een goede geluidsopname. Maar normalisatie, compressie, EQ, noise reduction gebeurt achteraf en hoort er allemaal bij. En vergeet niet de montage van muziek en sound effects... Sound design is een combinatie van de geluidopnames, het bewerken en toevoegen van geluid(effecten) in de montage en uiteindelijk het mixen daarvan. We leggen het hieronder uit.
Een belangrijk eerste onderdeel van audiobewerking is het opschonen en verbeteren van het stemgeluid. In iedere productie van Studio Gradi wordt deze audio dan ook zorgvuldig bewerkt. Denk bijvoorbeeld aan audiocompressie om pieken in gesproken audio naar een bepaald niveau af te zwakken. Zo heb je een meer natuurlijke dynamiek en controle over het stemgeluid. Maar denk ook aan het levelen van volume naar een bepaald niveau, zodat verschillende stemmen net zo hard klinken. Of aan het afzwakken van ademhaling tussen zinnen door, zodat het geluid rustig is en de film of video geen ongewenste afleidingen heeft.
Ook onderdrukking van ruis is een belangrijk aspect. Er zijn altijd wel wat bijgeluiden, zoals het geluid van een koelkast, een ventilatiesysteem, een radiator, verkeer en wind. Bij de opnames wordt daarom een noise print opgenomen (ook wel room tone genoemd), die in de bewerking gebruikt wordt om het geluid binnen deze frequentie te isoleren en af te zwakken.
Na het 'opschonen' van geluid werken we ook aan het verbeteren van geluid. Door het toepassen van een equalizer (EQ) kunnen we specifieke frequenties versterken of verzwakken. Denk aan het versterken van de articulatie (tussen 5000-6000Hz), reduceren van eventuele slis-geluiden (tussen 3000-4000Hz) en ga zo maar door.
Muziek zorgt voor emotie in een film. Voor sommige producties kiezen we daarom bewust om muziek al in de script-fase te selecteren, om de muziek leidend te maken en de impact op de kijker te vergroten. Niet in alle prodeucties heeft muziek zo'n prominente rol en en kanhet achteraf geselecteerd worden. Wij werken standaard met rechtenvrije muziek die we aankopen via platformen als premiumbeat.com.
De aangekochte muziek is uiteraard niet op maat gemaakt. In de bewerking wordt een audiotrack zodanig bewerkt dat enerijds de lengte van de track overeen komt met de lengte van de film (of een specifiek deel van de film) en dat de beat of power van de muziek overeenkomt met het tempo van de film.
Soms zijn ze opvallend aanwezig of totaal niet, maar sound effects komen in praktisch iedere productie terug. Van achtergrondgeluiden (zoals spelende kinderen, fluitende vogels in de natuur, een drukke snelweg) tot geluiden die beelden ondersteunen. Bijvoorbeeld: je ziet iemand een portier van de auto open doen, dan hoor je ook het portier van de auto open gaan. Door dit geluid achteraf toe te voegen, hebben we de volledige controle op de samenhang met andere geluiden, zoals stemmen en andere achtergrondgeluiden. Ook bepaalde effecten die sfeer of motion graphics kunnen versterken voegen we toe.
Als al het geluid onder elkaar staat, is het tijd om alle audio tracks goed op elkaar af te stemmen. Is het stemgeluid nog goed te verstaan met de muziek op de achtergrond, zijn de geluidseffecten niet te overheersend op plekken waar ze dit niet moeten zijn? Zijn harde overgangen van verschillende tracks verwijderd door toepassen van fades? Alles moet kloppen, want een film met slecht geluid is onvergeeflijk.
Kortom: geluid is belangrijk! Daarom wordt er in een Studio Gradi productie doorgaans veel tijd aan besteed. Wil je meer weten over audiobewerking? Neem gerust eens vrijblijvend contact op!