Visual effects (VFX)

Visual effects (VFX)

Maken en manipuleren...

Green screens, camera tracking, motion tracking, masking en 3D-modeling. Het zijn technieken die het mogelijk maken om verhalen beter te vertellen, door beelden te manipuleren of helemaal opnieuw te maken. Hoewel met de technologie van vandaag-de-dag heel veel mogelijk is, vergt het de nodige voorbereiding en tijd om effecten goed te krijgen. Ik laat je hieronder een aantal voorbeelden zien, maar er natuurlijk veel meer mogelijk.

Voorbeeld 1

Elementen toevoegen of wijzigen

In onderstaand shot willen we laten zien dat AkzoNobel een belangrijke klant voor Wesseling Logistics is geweest. Maar het hoofdkantoor van AkzoNobel had geen duidelijke beeldmerken om het zodanig te kenmerken. Op de beelden is te zien dat we de ramen van het pand hebben verwijderd en een groot 3D-logo hebben geplaatst. Valt het trouwens op dat er voor het logo een lantaarnpaal staat? Omdat de camera met de vrachtwagen mee draaide, hebben we de beweging van de lantaarnpaal ten opzichte van de achtergrond (het kantoor) frame-voor-frame meegenomen, zodat het praktisch niet opvalt dat dit logo er normaliter helemaal niet is. Wel springen beide bedrijven eruit, mede door de hoge intensiteit van de kleuren blauw en rood.

Origineel shot:

Visual effects origineel shot

Bewerkt shot:

Visual effects bewerkt logo AkzoNobel

Voorbeeld 2

Hologram uit een telefoon?

Voor de Provinciale Statenverkiezingen in 2019 bedacht en produceerde Studio Gradi een campagnefilm voor één van de deelnemende politieke partijen. In plaats van een traditionele film, wilden we juist een concreet toekomstbeeld schetsen. En dan mag de film zelf toch ook een futuristisch elementje krijgen?

Het idee was dat het 'verhaal-van-de-toekomst' werd verteld aan de hand van beelden in een telefoon-hologram. En met vele lagen, virtual light sources en motion tracking is dit goed gelukt. Om het effect te 'verkopen' zijn de details heel belangrijk, kijk bijvoorbeeld naar de lichte, blauwe weerkaatsing van het hologram op de tafel.

Shot A (telefoon-projectie):

CDA projectie mobiele telefoon

Shot B (hologram):

CDA hologram campagnefilm

Voorbeeld 3

3-in-1-compositie

Onderstaand zie je een voorbeeld van visual effects dat echt iets bijdraagt aan een productie. Want terugkijkend op het 115-jarig bestaan van Wesseling Logistics, zijn (bewegende) beelden uit de beginperiode zeldzaam. Eigenlijk zijn die er gewoon niet. En toch wilden we in de jubileumfilm verschillende tijdperken bij elkaar brengen; hoe het bedrijf ooit begon met vervoer over water en groeide met transport over de weg. Het shot is opgenomen op drie verschillende locaties. Het schip in de haven van Katwijk, de T-Ford vrachtwagen in Warmond en het dijkje in Leiden.

Dit shot vergt een zorgvuldige voorbereiding. De camera angle, frame rate en lenskeuze zijn slechts een paar zaken die consistent moesten zijn in alle drie shots.

Het shot bestaat dus uit drie filmlagen, met totaal negen tracking masks (zeg maar stukken van het beeld 'uitknippen', 25 frames per seconde, een shot van 5 seconden, reken maar uit...), plus aanvullende motion graphics voor vignette, scratches, color grade en 'nitraat-vlekjes'. Al met al niet het makkelijkste shot, maar het heeft het gewenste resultaat! Zo gaaf!

Shot A:

Beurtschip Katwijk

Shot B:

T-Ford 1920 Warmond

Shot C:

Achtergrond Leiden

Resultaat na bewerking:

Visual effects bewerkt historisch shot

Tot slot...

Ben je geïnspireerd of benieuwd wat we kunnen doen om jouw verhaal beter te vertellen? Neem gerust eens vrijblijvend contact op! Ik vertel je graag over mijn werk en de mogelijkheden die er ook voor jouw filmproject zijn!